Solförmörkelse och snökaos

2015-03-30 @ 13:29:00 / Allmänt
Har några bilder som har kommit lite i skymundan bakom Teneriffa-bilderna

Var med om en solförmörkelse för nån vecka sen som fastnade på bild

Åt en sån god frukost på grekisk youghurt, honung, valnötter och blåbär! Receptet finns här

Och i lördags var jag ute och tog en promenad i skogen, bland den nyfallna snön som håller på att töa bort igen

Annars så tentade jag av en kurs i fredags och har idag börjat med C-uppsatskursen. Ser verkligen fram emot när den är över och tror den kommer vara tidskrävande och rätt kämpig, men som tur har en bra klasskompis att kämpa mig igenom den med. Efter den så är det bara sista terminen kvar och förhoppningsvis så tar jag examen där i januari 2016. Känns ju helt sjukt hur snabbt det ändå har gått!

Teneriffa - Sista dagarna

2015-03-22 @ 20:03:59 / Resor
De sista två dagarna, dvs söndag och måndag spenderade vi mestadels med lite mer sightseeing och sol och bad

Söndagen klev jag och Timmy upp och tog en promenad omkring i Puerto de la cruz

Vi stannade till på en restaurang och åt pizza och sen fortsatte vi vår sightseeing. Det var en av de varmate dagarna på resan

Tiede lyste som alltid med sin prakt

Sedan stannade vi och åt världens kanske smarrigaste glass

Sedan gick vi allihopa till stranden

Timmy solade

Och jag och syrran doppade tårna, en gång blev det mer till och med mer än så då vågorna var av lite varierande höjd

Sedan var vi tillbaka på hotellet i den sköna hotellsängen och gjorde tidig kväll

På måndagen besökte jag och Timmy Lago martianez, som låg precis utanför vårt hotell och hade massa saltvattenpooler

Tror det var denna dag vi verkligen insåg att vi var på charter i ett tropiskt land. Med andra ord, livet var rätt härligt

Som de blekisar vi var, var det bara att överdriva med solskyddskrämen

Livet blev om möjligt ännu lite bättre när vi såg att det såldes öl. Ser ni lyckan?

Sen satte de äntligen på fontänerna och fyllde upp en av de största poolerna, men då kände vi att det var dags för lunch

Efter den mindre fantastiska lunchen med totalbrända pizzor vart vi tvugna att hitta en ny solplats då det började blåsa som tusan vid havet

Sen var det dags för middag och herregud vad jag saknar den där buffén!

Efter middagen tog vi en varsinn drink på ett mysigt italienskt uteställe

De kunde ju det där med snygg presentation kan vi väl säga

Sen fortsatte kvällen för mig och Timmy i baren, dit vi gick nästan varje kväll och drack te och kaffe. Det var nämligen det enda de inte hade i middagsbuffén och det kändes inte riktigt ok för de koffeinfantaster vi är. Denna kväll beställde vi dock en bloody mary också

Vi vaknade upp tidigt på tisdagen och packade väskorna, fick en fantastisk överraskning vid utcheckningen då receptionisten hade råkat blanda ihop vårat rumsnummer med ett under. Var ett par svettiga minuter innan vi insåg att notan från baren inte tillhörde oss...

Mamma njöt en sista gång av den fina utsikten

Sen flög vi hem till 7+ och Sverige. Borta bra men hemma bäst,som man brukar säga ändå

Teneriffa - Botaniska trädgården

2015-03-20 @ 12:13:25 / Resor
På lördagen bestämde vi oss för att besöka den botaniska trädgården. Denna gång navigerade jag och Timmy oss felfritt med hjälp av våra nyvunna orienteringskunskaper.

Hittade en fin skylt om annan blomträdgård i början av vår promenad

Hittade nog svenskar också

Jag och syrran älskade alla blommiga träd längst med vägen

Jag och mamma i botaniska  trädgården

Hittade fluffiga blommor på ett träd och syrran tvättade händerna i fontänen (!) för att få bort koda från händerna

Avocados växte på träd

Sedan hittade syrran en hatt som fick henne att se ut som en Elsa Beskow-figur

Pussades lite såklart

Sen bestämde vi oss för att äta och satte oss på en restaurang mittemot den botaniska trädgården

Maten tog förvisso en evighet och såhär hungriga var vi

Det var i alla fall värt väntan, jag beställde en tagliatelli med svamp som var helt fantastisk. Till detta tog jag och mamma ett varsitt glas Sangria och jag blev helt frälst!

Promenerade sedan lite till och hittade en plats med fantastisk utsikt över Puerto de la Cruz

Där poserade vi som äkta turister

Träffade också massa vilda katter som mamma bjöd på ost

Satte oss till sist och fikade innan det bar av mot hotellet igen!

Teneriffa - Tiede

2015-03-17 @ 18:31:17 / Resor
Fredagen var det bara för mig och Timmy att upp och hoppa, äta frukost och sedan ta bussen mot vulkanen Tiede. Det är nog det jag minns bäst från resan, var så sjukt häftigt att få åka buss så högt upp ovanför staden

Nypressad juice och croissanter var min to go-frukost!

Som vi hade problem att navigera oss genom staden för att hitta busshållsplatsen där den enda avgången för dagen gick mot vulkanen. Vi fick springa som galningar och tack och lov att Timmy hade rätt med sitt "Folk i sydeuropa är inte så noga med tider", för bussen stod där och väntade på oss 10 minuter efter avsatt avgångstid.

Upp mot molnen bar det, i alla fall 3 718 meter över havet för att vara närmare exakt och jordens tredje största vulkan

Efter två timmar på kringelkrokiga vägar, stundtals utan skyddsräcke och tre olika klimat senare var vi framme vid kabinbanan

Vid det här laget tänkte jag att "jag kan väl likaväl göra allt jag tycker är läskigt under denna resa" och så tog vi kabinbanan upp mot toppen. YOLO

Väl uppe var det kallt, eller ja typ 13 grader. Som en normal norrländsk sommar, men det blåste så vi fick klä oss varmt

Dessvärre behövde man något speciellt tillstånd för att ta sig ända upp till kratern, annars fick man någon galen spanjor efter sig som skrek på alla som försökte ta den stigen, så vi kände att det nog var säkrast att ta den andra

Ett ögonblick såg allting ut som glass

Sedan var det dags för oss att åka ner och äta lunch

Efter att vi hade köpt en varsinn baguette och satt oss i solen fick vi, till min stora förvåning sällskap av denhär ödlan

Mätta och redo för nya äventyr såg vi människor på den där kullen och bestämde oss också för att bestiga den

Sagt och gjort! Kullen bjöd dessutom på fantastisk 360-graders utsikt över Tiede och det omgivande ökenlandskapet som inte alls gick att fånga på bild

Strax därefter sa vi hejdå till vulkanen och tog bussen hem

Teneriffa - Sightseeing I

2015-03-15 @ 17:03:00 / Resor
Torsdagen, dvs. vår tredje dag spenderade vi genom att utforska staden, titta på vågorna i havet och äta lokala jordgubbar

Min syster var lika charmig som alltid.

Trots röd flagg och badförbud fanns det surfare varje dag.

Dessa hängivna yoga-utövare såg vi dock bara den dagen...

Dessa spanjorer rökte överallt, här rökte till och med Neptunus.

Lokala fruktstånd, trånga gator...

...och träd med blommor i, jag var helt amazed!

Lokala kattkompisen vaktade hotellet åt oss medan vi åt lunch på en restaurang i närheten.

Jag testade en spansk papaya och den var exakt lika äcklig som jag mindes dem.

Som tur var vi dock bortskämda med sötsaker i buffén. Vi åt bakelser och glass, varje dag. Skulle bli 20kg tjockare med en Teneriffisk kosthållning.

Efter middagen gick vi ut och drack te på en uteservering medan denna söta farbror spelade levande spansk musik.

Timmy avnjöt världens största kopp av pulverkaffe.

Man kände sig som en classy tealady när man fick in en liten tillbringare med te och en annan med mjölk. Älskade att dricka te där, mest för att det var en sån söt process. För att inte tala om mängden disk!

Efter en liten promenad avslutade jag och Timmy kvällen på balkongen med ett varsitt glas Baileys.

Teneriffa - Loro Parque

2015-03-13 @ 12:05:00 / Resor
Kom nyss hem från en vecka i Teneriffa och har tagit runt 1500 bilder, så har massor att visa framöver. Vi bodde på ett fint hotell i Norra Teneriffa i Puerto de la Cruz. En stad som inte är fullt lite exploaterad som andra delar av kanarieöarna, då det kryllar av turister överallt. Även där hade de dock menyer på fem olika språk och vi bodde i precis vid stranden där alla turister höll till.Vårat hotell var fullt av pensionärer men vi tyckte vi bara var mysigt! Hade tur och fick rum med balkong också, trots att vi inte hade betalat för det.

Jag var ju så flygrädd innan, men den rädslan botades under den sextimmar långa flygresan kan jag säga.

Vi kom fram runt kl. 14 till vårat hotell och gick genast på upptäcksfärd till poolen vid hotellet. Där hittade vi hibiskusar.

Stranden precis utanför vårat hotell där det blåste saltvatten från atlanten konstant.

Hotellfrukosten dagen därpå var det maffigaste jag någonsin har sett. Det fanns så mycket att välja på och man vart så sjukt mätt för att man skulle smaka så mycket som möjligt.

Såg denna katt från balkongen hela veckan!

Andra dagen tog vi turisttåget till Loro Parque - som är ett zoo som är känt för att ha världens största papegojsamling som öppnades av en tysk 1972.

Syrran fick mata kanariefåglar.

Såg på en delfinshow, så söta djur!

Sen hamnade vi i en byggnad där de odlade maneter, det flöt omkring en massa olika sorter där och man ville stirra på dem hela dagen.

Sen såg vi en valshow, de skvätte som tusan. Valar ska tydligen vara ganska agressiva med!

Mamma och syrran red på en tiger och Timmy fick sin öl, som var mycket mindre än den på grannens bord på grund av språkbarriären. Tror ni jag fick mig ett gott skratt när han fick den eller?

Syrran hade passande nog en hibiskus på tröjan.

Sen hittade syrran någon äventyrsbana, här ser hon mest ut som en fånge men tror hon uppskattade det innest inne.

En kille som jobbade där rengjorde vattentanken och gosade med sköldpaddan nedanför.

Vidare hittade vi en hajtunnel, tydligen den längsta i Europa!

De hade pingviner också, de gick så himla gulligt och vi fick se när de blev matade. Killen skrev dessutom ner i sitt block hur många fiskar de åt var. Snacka om lyxigt!

Dessa pingvinungar asså, hur söta!?